Ryba wpływa na wszystko

Ryby to samo zdrowie. Są źródłem wielu cennych składników odżywczych, a ich jedzenie ma wpływ nie tylko na zdrowie, ale również urodę i intelekt. W krajach nadmorskich, gdzie spożywanie ryb jest na wysokim poziomie, ludzie są zdrowsi i żyją dłużej. W Polsce ryby nie cieszą się dużą popularnością, a szkoda. Ryby zawierają pełnowartościowe białko o wysokiej przyswajalności, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę D oraz szereg składników mineralnych jak jod, selen, fluor, magnez, wapń. Częste spożywanie ryb zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów.

ryby i zdrowieNajistotniejszym składnikiem odżywczym ryb są kwasy tłuszczowe omega-3. To one stanowią o wyższości ryb nad mięsem zwierzęcym. Nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3, omega-6) są źródłem zdrowia i mogą być dostarczane tylko przez pokarmy. Tłuszcze te nie wpływają na wzrost cholesterolu, a nawet wręcz przeciwnie. Kwasy omega-3 wpływają bardzo korzystnie na układ krążenia, chroniąc przed powstawaniem blaszki miażdżycowej oraz zmniejszają ryzyko zawału serca. Ryby są też doskonałym daniem dla osób z wysokim ciśnieniem. Kwasy omega-3 sprzyjają zwiększaniu się poziomu dobrego cholesterolu HDL oraz obniżają ciśnienie krwi. Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego i odpornościowego, a także mają istotny wpływ dla dobrego wyglądu skóry, włosów i paznokci. Wśród ryb największą zawartość tych cennych kwasów mają łosoś, sardynki, makrela, tuńczyk.

Ryby są źródłem niezbędnych dla zdrowia składników: zawierają imponujące ilości witamin A i D, witamin z grupy B oraz cennych minerałów. Zawarty w rybach jod jest niezbędny dla prawidłowej pracy organizmu i reguluje pracę hormonów tarczycy. Jod w dużej mierze wpływa na sprawność umysłową i pracę układu nerwowego. Innym bardzo cennym minerałem, w który bogate są ryby, to selen. Selen chroni organizm przed procesami starzenia, wykazuje działanie ochronne przed nowotworami oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. W rybach znajdziemy też dużą ilość wapnia i magnezu. Dzięki temu dieta bogata w ryby zapobiega anemii i wspomaga prawidłowy rozwój.

Ryby dzielimy na ryby morskie (łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, halibut, dorsz, szprot) i ryby słodkowodne (leszcz, brzana, karaś, karp, pstrąg, płoć lin, jesiotr, sandacz). Ryby morskie zawierają więcej kwasów omega-3. Ale bardzo zdrowy jest łosoś żyjący w obu środowiskach – morskim i słodkowodnym. Poniżej kilka słów o najpopularniejszych rybach.
Łosoś – jedna z najbardziej tłustych ryb. Zawiera wiele witamin A, B, D i E, jodu i potasu. Łosoś to ryba idealna do smażenia, grillowania, do zupy rybnej, nadaje się też na sosy i nadzienia.
Tuńczyk – tłusta ryba, bogata w kwasy omega-3 oraz witaminę PP. W Japonii często spożywana na surowo w postaci sushi, świetna do pieczenia na ruszcie.
Dorsz – zawiera niewiele kwasów tłuszczowych. Jest jednak bogatym źródłem białka, selenu i witamin B12, B1, B2, A i PP. Jest bogatym źródłem jodu. Jest to jedna z najmniej kalorycznych ryb. Nadaje się do gotowania, smażenia i grillowania, duszenia w warzywach, a wędzona do past i sałatek.
Makrela – tłusta ryba, zawiera bardzo dużo kwasów omega-3. Jest bardzo dobrym źródłem selenu. Znakomita do smażenia, grillowania, świetnie smakuje wędzona jako dodatek do pieczywa.
Śledź – tłusta ryba, bogata kwasy omega-3 oraz witaminy E, D, B2, B6, wapń i fosfor. Śledź to cenne źródło potasu, selenu i żelaza. Ryba nadaje się do świetnie do smażenia i grillowania, choć najczęściej jemy ją marynowaną pod postacią sałatki śledziowej.
Panga – ryba słodkowodna, importowana do Polski głównie z wietnamskich hodowli. Ze względu na kontrowersyjny sposób hodowli (młode ryby karmione są hormonami i mączką rybną w celu szybkiego przyrostu wagi) panga może zawierać wyższe od dopuszczalnego stężenie dioksyn.

Najlepsze są ryby gotowane na parze, pieczone w folii lub na elektrycznym grillu, duszone lub smażone na niewielkiej ilości oliwy z oliwek (która dodatkowo wzbogaca smak potrawy). Tak usmażona ryba zawiera wszystkie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Ryba wpływa na wszystko

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s